Vybavení pro Nordic Walking

Vybavení pro Nordic Walking

Nordic Walking stejně jako jiné outdoorové aktivity vyžaduje určité vybavení. Na výběr je z mnoha kvalitních značek sportovního oblečení a doplňků pro pohybové aktivity ve studeném i teplém počasí. Samozřejmě plně postačí i to co už dnes sami máte doma ve skříni.

K severské chůzi je určitě zapotřebí kvalitní sportovní obuv a pár NW holí. Pokud nemáme odpovídající vybavení snižujeme si efekt našeho vynaloženého úsilí a pocit z odvedené činnosti.

Opravdu užitečné a nezbytné vybavení a náhradní díly můžete vybrat zde:

Nordic Walkingové hole

Díky rostoucí popularitě přicházejí výrobci se stále pestřejší nabídkou holí.

I zde při výběru platí známé „Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci.“ Levnými hůlkami možná ušetříme velkou část ceny, ale dosáhneme tím také pouze nižšího efektu. V budoucnosti se pak totiž stejně rozhodnete si koupit kvalitnější. Levné hůlky samozřejmě méně vydrží a i z toho důvodu budete nuceni si koupit brzy nové nebo ztrácet čas i peníze opravami.  Stejně jako je to u jiných aktivit a u pohybového sportu to platí dvojnásob nás bude severská chůze skutečně těšit jedině tehdy, máme-li ty správné hole. Optimální délka, perfektní provedení poutek (rukaviček) a dobrý materiál jsou jedním ze základních předpokladů vašeho úspěchu.

Materiál, ze kterého jsou hole vyrobeny, i další části jako např. hrot, madlo nebo poutko, hraje roliv celkovém pocitu (nejde jen o techniku) ze severské chůze, jako zájmové volnočasové aktivity.

Délka holí

Vaši výšku v cm vynásobíte níže uvedeným odpovídajícím koeficientem. A volíme hůl o délce, která se tomuto číslu nejvíce blíží ze spodu. Tento jednoduchý výpočet není jediným kritériem správného výběru délky, dává pouze orientační hodnoty. Své hraje také Váš styl pohybu, délka končetin v poměru k tělu, ad. Doporučuji se obrátit s radou na zkušeného instruktora nikoliv na prodavače v klasickém obchodě se sportovním vybavením, kde se na NW nespecializují.

Koeficienty: 
– běžná populace 0,68
– aktivní lidé 0,70
– sportovci 0,72
– senioři 0,65.

Je dobré si zkusit více délek. Z toho důvodu jsou vhodné ze začátku teleskopické hole, které si můžete v průběhu aktivity přizpůsobovat i v závislosti na různém terénu nebo různém stylu nebo intenzitě chůze. Mnohem jistější je navštívit na zkoušku kurs Nordic Walkingu, kde se naučíte techniku a zjistíte i více o tom, jaké vybavení je právě pro vás vhodné.

Pro Nordic Walking se od prvopočátku používaly “jednodílné” pevné hole, které nejlépe zvládají nárazy a odrazy. Pro pravidelný trénink, dynamickou chůzi (někdy i běh s holemi – Nordic Running, atd.) se nám jednodílné hole nejlépe osvědčují.

Materiál:

  1. Slitina hliníku
  2. Směs karbonových (uhlíkových) vláken.
  3. Kompozitní
  4. Karbon

Hliníková hůl má menší stabilitu, snadno se může ohnout. Navíc má tu nevýhodu, že při pohybu přenáší zatěžující vibrace na zápěstí, na loketní a ramenní kloub. Hůlky, které jsou vyrobeny ze směsi karbonu a sklolaminátu se vyznačují už větší pevností a stabilitou, jsou tedy šetrnější ke kloubům. Nejlepším a nejdražším materiálem pro výrobu holí je karbon. Karbonové hole jsou lehké a zároveň velmi stabilní

Při výběru holí si položte otázky:

  • Co od holí očekáváte? (např. zdravotní procházky, tréninky pro zhubnutí, chůzi pro kondici nebo sportovní trénink)
  • Jak často budete s holemi chodit?
  • Jak jste fyzicky zdatní?
  • Začínáte po delší době s pohybem, jste aktivní  sportovec nebo něco mezi?
  • Jakou máte postavu?

Volba vhodného modelu hole

Začínáme výpočet výšky hole od výšky Vaší postavy. Vaše tělesná váha hraje také roli tzn. čím urostlejší jedinec, tím pevnější hole jsou třeba (bude pro Vás vhodnější hole s vyšším obsahem karbonu (uhlíku) s vysokou pevností, aby vás hole unesly a dávaly jistý odpich. Hole můžete volit teleskopické nebo jednodílné.

Teleskopické vs. jednodílné hole

Na trhu jsou k dostání Nordic Walkingové hole v teleskopickém i jednodílném provedení (délky po 5 cm). Výhodou holí teleskopických je jejich nastavitelnost (jeden pár může používat více lidí) a také určitá skladnost (dají se pohodlněji převážet). Nevýhodou je větší zranitelnost hole v jejím kloubním spoji. U levnějších značek pak brzy díky silovému působení ruky na hůl dochází k povolení utahovacího mechanismu, což může vést až k nežádoucímu pozvolnému zasouvání hole. Výhodou jednodílných holí je, že nedochází k zasouvání, nekazí se upevňovací mechanismus, a tudíž mají delší životnost, což ocení především ti, kdo se Nordic Walkingu budou věnovat často a pravidelně.

Poutka

Hole pro severskou chůzi mají speciální poutka neboli tzv. rukavičky, které nám umožňují jejich správné používání a zabraňují sklouznutí hole z ruky. Je to klíčové vybavení pro správnou techniku NW chůze – což je rozložení síly v okamžiku odrazu a umožňují otvírání a zavírání dlaní – tzv. pumpování. Doporučuji pečlivost při výběru správných hůlek a nehledět jenom na cenu. Někteří výrobci se lehce odlišují v systému a životnosti poutek.

Velikosti poutka

Všeobecně jsou velikosti poutka (S, M, L) standardně navolena podle výšky hole:

  • 100, 105, 110 cm – S
  • 115, 120, 125 cm – M/S
  • 130, 135 cm – L

Pro ověření si změřte (nejlépe krejčovským metrem) obvod dlaně (bez palce):

  • do 20 cm – S
  • 21 – 24 cm – M
  • 25 cm a více – L

Obuv

Pokud již máme kvalitní běžecké nebo trekkingové boty, můžeme je použít i pro Nordic Walking. Důležité je nepoužívat kotníkové varianty. Kotník je potřeba mít volný.

Rozhodujícími kritérii je, aby Vám bota dobře seděla a pak vybírat případně i podle povrchu, po kterém budete chodit nejčastěji. (asfalt, lesní a polní cesty, tráva, štěrk…). Komfort je na prvním místě.

Svrchní oblečení

NW lze provozovat v kterémkoli ročním období, venkovní teplotě a počasí. Vhodné oblečení je takové, které nepropustí vodu, a které je prodyšné a větru odolné. V případě delších vycházek je nejlepším způsobem, jak se obléci využití tzv. „cibulového principu“, tzn. více tenkých vrstev na sebe. Tento systém je výhodný proto, že můžeme pružně reagovat na změny počasí a v případě potřeby můžeme nějakou vrstvu svléci nebo naopak obléci a zajistit si tak teplotní komfort. K tomu je vhodné mít ale nezbytně místo, kde si vrstvy oblečení ponesete tzn. vhodný batoh, který má popruhy k připoutání k tělu, aby Vás plandající batůžek neobtěžoval. V případě tréninků o délce do max. 2 hodin, abyste nemuseli nosit batoh, je dobré se zahřát, rozcvičit a pak se obléci už neměnně a hned vyrazit.

Další vhodné příslušenství pro NW

Různé ledvinky, kde máte pití, místo na uložení mobilu a botiček od hůlek + další potřebné drobnosti (náplast, sluneční brýle,…). 

Cvič guma pro ty , kteří si trénink NW chtějí zpestřit dalšími cvičeními.

Sporttester

Snímač tepové frekvence – sporttester, je užitečnou pomůckou při Nordic Walkingovém tréninku – vycházce. Součástí sporttesteru je snímací jednotka, která se upevňuje nejlépe na hruď pro nejpřesnější údaje od srdce. Sporttester na displeji zobrazuje aktuální tepovou frekvenci, tj. aktuální počet srdečních úderů za minutu. Sporttestery poskytují informace o spálených kaloriích, o průběhu a intenzitě zátěže, o nejvyšších a nejnižších dosažených hodnotách, o délce trvání tréninku, a celou řadu dalších funkcí, ve kterých se jednotlivé modely od sebe mohou lišit. Díky těmto informacím má uživatel okamžitou zpětnou vazbu o fyziologické odezvě svého těla na právě absolvovanou intenzitu zátěže a může tuto intenzitu optimálně zvyšovat či snižovat v souladu se svým tréninkovým záměrem. Na základě objektivní informace o aktuální pracovní frekvenci svého srdce předcházíme zbytečnému a třeba i nebezpečnému přepětí nebo naopak zvyšujeme tempo, aby vycházka splnila svůj účel. Sporttester dodává údaje, které jsou užitečné pro náš posun ve výkonnosti a také ke sledování našeho zdravotního stavu. Nedoporučuje se používat u lidí s kardiostimulátorem!

Lidská tepová frekvence je cca 70 stahů srdce za minutu. Záleží na trénovanosti. Trénovaní jedinci mají méně tepů za minutu. Jedním stahem srdce pohání cca 0,07 litru okysličené krve, což je za den skoro 7 m3 krve. Srdce má schopnost se adaptovat, posílit – zvětšit se nebo také ochabnout – zmenšit se, což může způsobovat kardiovaskulární problémy. Například kornatění cév, kdy se zmenšuje průtok krve cévami, dochází tak k nárůstu tlaku, čehož důsledkem jsou některé části těla hůře zásobovány kyslíkem a živinami. Ve výsledku to může vést až k ucpání cév.

Velikost srdce a výkonnost celého oběhového systému pozitivně ovlivňuje zdravá životospráva a pravidelný pohyb, zejména příznivě působí právě severská chůze.

Opravdu užitečné a nezbytné vybavení a náhradní díly můžete vybrat zde: připravuje se